1.jpg | Innan vi började.. | |
---|---|---|
VILLA B3O NACKA
Ett nybyggnadsprojekt i Lännersta i Nacka.
2011-2013
Beställare är ett par med vuxna barn.
Projektet belönades med 2a pris i Nacka Stadsbyggnadsutmärkelse 2014.
Tomten ligger i ett fritidshusområde med stora tomter och präglas av det vackert böljande eklandskapet i Boo Gårds närhet. De små och enkla fritidshusen har under senare år successivt bytts ut mot stora villor, men en av de största tomterna med några av de mest magnifika ekarna, var fortfarande intakt. Beställare till villan är ett par med utflugna barn, där mannen är konstnär på halvtid.
Beställaren har en nära anknytning till tomten då det varit familjens fritidshus i mannens hela liv. Hans mor bor fortfarande på somrarna i det lilla fritidshuset på den drygt 4000kvm stora tomten. För att bevara den speciella karaktären i området får inga tomter enligt detaljplanen vara mindre än 2000kvm och tomten kunde styckas mitt i tu, och mor få ha kvar sitt sommarhus.
Många av ekarna är flera hundra år gamla och är skyddade i detaljplanen. Tomten med sina ståtliga ekar och lilla bergknalle är så vacker i sig själv, att ambitionen blev att huset ska upplevas som om det släppts ned av en varsam hand, för att ödmjukt njuta av den vackra platsen. Huset har, genom skickliga snickare och tålmodig logistikplanering, passats in så försiktigt som möjligt mellan träden och på berget, utan att göra många skråmor på varken ekar eller bergsknalle. Med sina tjärade träspån och varma cederklädda “innerfasad” vill huset snarare manifestera sin omgivning än sig självt. Alla rum har nära kontakt med ekarna och har var sin egen “ektavla” som utsikt.
Placeringen av de tre ekarna på kullen, avstånden till tomtgräns och planbegränsningen om 160kvm, har gett huset dess Y-liknande form. På endast några få kvadratmeter touchar huset marken, där golvnivån flyter ihop med bergsknallen, annars svävar huset på pelare ovanför den så gott som orörda naturen. Volymen har en högsta punkt i skärningspunkten mellan de tre armarnas takskivor, och därifrån sluttar taken åt alla håll, vilket får som konsekvens att husets alla nio fasader har en lutande överlinje.
Entrén till huset är en nätt passage med en trappa i cortenstål mellan huset och dess “avhuggna” förrådsdel. Husets form bildar auto-
matiskt en smalare entrédel med kapprum, gästwc och teknikrum/tvättstuga för att vidgas mot kök med kallskafferi och matplats. En viktig del i programmet var målarateljén som sträcker sig mot norr tillsammans med de tre cortenklädda burspråken. Ateljén är placerad mitt i huset men har en avskild del med vädringsbalkong, förråd och ventilerat sprayfärgsrum. Husets centrum med allrum med en öppen spis suddar ut gränsen mellan ute och inne och husets soldränkta innervinkel bjuder in den lilla bergknallen i rummet. Längst österut ligger den privata delen med sovrum-dressingroom-badrum-arbetsrum i en rumsföljd, alla med morgonsol.
Material och detaljer är valda med omsorg för att skapa en arkitektonisk helhet och för att passa beställarens konstverk. Ek, betong, cortenstål och svart trä och vita ytor är de material som återkommer i inredningen. Golven är vaxad betong, vitoljad ekplank eller betongklinker. Köket och alla snickerier är måttbeställda efter egna ritningar och är vitlackade eller i ekfanér.
Intentionen har varit att ur ett miljöperspektiv skapa en tidlös helhet som kan åldras med värdighet och förhöja upplevelsen av både platsen och huset över tid.